Direct naar inhoud

Kwaliteit en veiligheid

Uit onderzoek van het NIVEL bij Nederlandse ziekenhuizen blijkt dat bijna een kwart van de potentieel vermijdbare schade gerelateerd is aan het gebruik van medische technologie. Ook bij revalidatie en audiologie komt meer medische technologie kijken dan in eerste instantie misschien gedacht. Daarom is er een Convenant Medische Technologie (CMT). Dit is een onderdeel van het veiligheidsmanagementsysteem (VMS) en heeft als doel de zorg veiliger te maken door incidenten en risico’s te verminderen.

Over het convenant

Jan de Groot, sectormanager Bedrijfsvoering vertelt: “Ook bij Libra gebruiken we veel hulpmiddelen, en zelfs gebruiksmiddelen, die onder het CMT vallen. We hebben ons te houden aan het convenant en worden hierop getoetst door de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd. Voldoe je niet aan het CMT, dan volgen er maatregelen. Maar méér nog: je wilt altijd een veilige behandelomgeving voor de klant. Het convenant helpt ons daarbij.”

Wat valt er onder CMT

“Bij medische technologie en medische hulpmiddelen gaat het over producten, technologieën en toepassingen die worden gebruikt bij de diagnose, behandeling en ondersteuning van ziekten en gebreken. Denk hierbij aan til-liften, infuuspompen, een looprobot, maar ook katheters, infusen, bloeddrukmeters en zelfs sommige pleisters”, vertelt Esther Tankink, inkoper. “Sterker nog: als een leverancier bepaalt dat iets een medisch hulpmiddel is en daaraan een bepaalde risicoklasse hangt, dan is dat zo. Dat staat in de bijsluiter van het product. Daar hebben wij geen invloed op.”

Inhaalslag via digitaal leerplein

Met de invoering van CMT werd het nodige verwacht van de medewerkers. Je mag namelijk alleen een medisch hulpmiddel gebruiken als je bevoegd en bekwaam bent. De medewerker is zelf verantwoordelijk voor het juiste gebruik, het volgen en onderhouden van benodigde kennis en/of scholingen, het volgen van aanwijzingen of instructies van de key user én het melden van incidenten of geconstateerde afwijkingen of als er iets kapot is gegaan.

Libra heeft een flinke inhaalslag gemaakt door in het digitale leerplein alle medische hulpmiddelen aan te bieden, compleet met handleidingen en de eventuele scholingen die je moet volgen.

De week van 18 t/m 22 november is jaarlijks de week van de patiëntveiligheid. In 2019 stond het thema informatieveiligheid centraal. De Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) lanceerde een campagne rond het thema want in zorginstellingen worden gevoelige gegevens verwerkt en uitgewisseld. Veilig en verantwoord omgaan met deze gegevens is daarbij van groot belang. In de week van de patiëntveiligheid besteedde Libra dan ook extra aandacht aan het thema.

Kaartjes als signaal

Op alle locaties van Libra werden voorafgaand aan de week van de patiëntveiligheid kaartjes verspreid waarmee situaties op gebied van informatieveiligheid gesignaleerd konden worden.

De campagne van de NVZ is te bekijken op https://zorgzekeren.nl/

Libra stelt de vraag van de klant centraal. Doelstelling van de behandeling en de zorg is dat de klant zo volwaardig mogelijk kan deelnemen aan de samenleving en zo zelfstandig mogelijk kan leven. De visie van Libra vraagt om een nieuw elektronisch patiëntendossier (EPD) met nieuwe mogelijkheden. In 2019 zijn we gestart met de voorbereidingen voor de implementatie van REFLEX. Dit nieuwe EPD gaat Libra helpen om klanten nog beter van dienst te kunnen zijn.

REFLEX maakt het voor Libra mogelijk om de klant centraal te stellen, te werken met één geïntegreerd dossier, zorg op afstand te kunnen bieden en de bedrijfsvoering efficiënter te kunnen regelen.

Voor REFLEX is een standaardisatie van de manier van werken nodig. Daarom ontwikkelt Libra locatie-overstijgende zorgpaden, zodat op alle locaties dezelfde zorg geboden wordt. Dit betekent dat de verschillende werkwijzen binnen Libra geharmoniseerd worden. Hier wordt in 2020 verder aan gewerkt. Naar verwachting zal REFLEX in 2021 in gebruik kunnen worden genomen.