Direct naar inhoud

Medezeggenschap

Belangenbehartiging
De Cliëntenraad (CR) behartigt de belangen van alle klanten (kinderen, jongeren en volwassenen), en hun naasten, van Libra Revalidatie & Audiologie. De raad adviseert de organisatie, namens alle klanten, over de zorg- en dienstverlening. Uitgangspunt hierbij is de Wet op de Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (WMCZ).

Doelstelling
De Cliëntenraad heeft als doel de medezeggenschap van de klanten bij het beleid van Libra R&A te waarborgen. De raad houdt zich daarom bezig met alles wat voor de klant van belang is. Het kan daarbij onder andere gaan over het opnamebeleid, de behandeling, de kwaliteit van de zorg, de informatie aan en betrokkenheid van de klanten, maar bijvoorbeeld ook over de huisvesting en de voeding. De raad let daarbij op de algemene gang van zaken, de geluiden van haar achterban en neemt alle aspecten mee in haar advisering aan de Raad van Bestuur.

Betrokkenheid bij de organisatie
De leden van de CR zijn op verschillende manieren actief voor/binnen Libra R&A. In 2018 waren ze actief betrokken als:

  • Teamlid bij het uitvoeren van veiligheidsrondes;
  • Lid van de Klachtencommissie cliënten;
  • Deelnemer aan werkgroepen voedingUitvoerder van het eigen project planning;
  • Toehoorder bij de focusgroepgesprekken vanuit Planetree;
  • Deelnemer aan de externe audit ISO voor de zorg.

De raad heeft in haar rol als adviesorgaan van de Raad van Bestuur positief geadviseerd over het beleid Dossiervoering en het voorgenomen besluit van de bestuurder tot invoering van een nieuw voedingsconcept.

Deskundigheidsbevordering
De cliëntenraad heeft een tweedaagse training gevolgd bij het LSR over o.a. toepassing van het advies- en instemmingsrecht, wettelijke ontwikkelingen en een effectieve organisatie van de processen binnen de cliëntenraad.

Tot slot is de CR gastheer geweest voor een landelijke bijeenkomst van het Netwerk Cliëntenraden in de revalidatie georganiseerd door het LSR waarbij de nieuwe Wet Medezeggenschap Cliëntenraden in de zorg (Wmcz) centraal stond.

Leer de CR kennen.

Belangenbehartiging
De OR behartigt de belangen van alle medewerkers. In de adviezen van de OR vraagt de OR bijvoorbeeld aandacht voor (tussentijdse) evaluaties of het betrekken van medewerkers bij keuzemomenten. Ook maakt de OR gebruik van achterbanraadplegingen om inzicht te krijgen in de meningen van collega’s en ontvangt zij reacties of suggesties van medewerkers die zij mee kan nemen in het overleg met de Raad van Bestuur.

Advisering/instemming
Een aantal thema’s is ter advisering/instemming aan de OR voorgelegd, o.a.:

  • Voorgenomen besluit vaststelling notitie Functiedifferentiatie verpleegkundigen – plan van aanpak Libra R&A;
  • Geactualiseerd vrijwilligersbeleid;
  • Werktijdenregeling Librasserie en service kliniek;
  • Plannen van aanpak behorende bij de RIE;
  • Herziening positionering discipline psychologie binnen Libra R&A;
  • Gewijzigde regeling Melden Incidenten Medewerkers;
  • Uitvoeren Medewerker Tevredenheidsonderzoek;
  • Verdiepend onderzoek psychosociale belasting.

Interne organisatie
Het onderwerp zelfsturing heeft ook in 2018 continue aandacht gehad. In juni heeft de OR verkiezingen gehouden. 43% van de medewerkers heeft zijn stem uitgebracht. Vanaf 14 juni 2018 is de nieuwe OR op volle sterkte gestart.

Gesprekspartner en adviesorgaan
De Medische Staf is gesprekspartner en adviesorgaan van de Raad van Bestuur over medisch- inhoudelijke en organisatiebrede onderwerpen. De staf wordt ondersteund door verpleegkundig specialisten en physician assistants.

De medische staf werkt mee aan een aantal medische (vervolg)opleidingen, stages en coschappen. Lees hier meer.

Werkgebied
De Medische Staf vult de revalidatiegeneeskunde inhoudelijk in op al onze locaties. Daarnaast werken onze revalidatieartsen in de ziekenhuizen binnen de regio, te weten het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis in Tilburg, het Elkerliek Ziekenhuis in Helmond, het St. Jans Gasthuis in Weert, het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven en het St. Anna Ziekenhuis in Geldrop.
In het kader van de ketenzorg treden de revalidatieartsen op als consulent in verschillende organisaties: kinderdagcentra (KDC), verpleeghuizen, psychiatrische inrichtingen en instellingen voor meervoudig gehandicapten in de gehele regio.

Advisering
De Medische Staf heeft zich in 2018 in de overleggen met de Raad van Bestuur gebogen over een aantal onderwerpen, waaronder:

  • de KNMG gedragsregel ‘Nul is de norm’;
  • de geactualiseerde notitie Libra R&A en zijn verwijzers;
  • de notitie VIN volwassenen plan van aanpak voor uitbreiding met een klinische afdeling;
  • de beantwoording van Kamervragen over juiste behandeling bij NAH;
  • het Jaarplan 2019;
  • de notitie apaciteitsmanagement;
  • het Infectiebeleid n.a.v. een bezoek van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ).

Daarnaast heeft het bestuur van de medische staf adviesverzoeken ontvangen over de revalidatiegeneeskundige zorg in de ziekenhuizen en de Strategische visie Medisch Specialistische Revalidatie (MSR) bij oncologische revalidatie.

Kwaliteit van de zorg
Libra R&A is continu bezig met het verbeteren van het professioneel handelen van onze medisch specialisten met als uiteindelijk doel de bewaking en verbetering van de kwaliteit van de patiëntenzorg. We hebben gekozen voor Appraisal & Assessment (A&A) voor het evalueren van het functioneren van de revalidatieartsen. A&A is een methode om feedback te krijgen op het eigen handelen als arts. Het gaat daarbij niet alleen om het medisch handelen, maar ook om communicatie, samenwerking, kennis en wetenschap, maatschappelijk handelen, organisatie en professionaliteit.